Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

7 maatregelen om jouw kantoor Corona proof te maken

  • Geplaatst op
  • Door Ellen
  • 0
7 maatregelen om jouw kantoor Corona proof te maken

Nu de basisscholen volledig open gaan, middelbare scholen gedeeltelijk en vakanties weer worden gepland, begint men steeds meer hardop te denken aan de terugkeer naar kantoor. Echter, zijn de huidige kantoren wel in te richten als anderhalve meter kantoor? In deze blog geven we tips hoe je een veilig en hygiënisch kantoor creëert.

1. De basisregel

Veiligheid op kantoor staat of valt met het toepassen van de eerste basisregel: ‘Heb je klachten, blijf dan thuis’. Heeft een medewerker last van verkoudheid, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38°C of koorts, en/of heeft een medewerker een plots verlies van reuk en smaak? Dan blijven ze thuis. Voelt een medewerker zich gezond, maar heeft hij/zij een huisgenoot die naast bovengenoemde klachten ook nog koorts heeft of benauwd is? Ook dan blijft deze medewerker thuis.

 

Het is een simpele basisregel, maar een heel belangrijke. Het hele kantoor inrichten op anderhalve meter heeft weinig zin als zieke medewerkers naar kantoor blijven komen. Communiceer deze regel (en de onderstaande aanwijzingen) duidelijk naar alle medewerkers, zo creëer je draagvlak en vergroot je de kans dat iedereen zich aan de maatregelen houdt. Houdt een medewerker zich niet aan deze maatregelen? Dan kan je hem/haar de toegang tot het kantoor weigeren!

 

2. Aankomst en vertrek

De werkdag begint met het vervoer naar kantoor. Hier zit ook direct het eerste aandachtspunt om besmettingen te voorkomen. Zorg dat medewerkers thuis hun handen wassen en ook direct als ze op kantoor zijn. Zorg daarom voor een handdesinfectiemiddelen bij de ingang.

 

Raad je medewerkers aan zoveel mogelijk met eigen vervoer te komen, dus lopend, met de fiets of de auto. Raad ook carpoolen af. Als collega’s er toch voor kiezen om met elkaar te carpoolen, herinner ze er dan aan om zich ook in de auto aan de afstandsmaatregelen te houden. Neem als bijrijder rechtsachter op de achterbank plaats, ventileer goed en desinfecteer de auto regelmatig aan de binnenkant. Kiezen medewerkers ervoor om met de trein te gaan, dan zijn ze verplicht een mondkapje te dragen, maar ook in de auto is het verstandig om een mondkapje te dragen.

 

 

Naast veilig vervoer, is het van belang de werkdagen zoveel mogelijk te spreiden. Laat dus niet iedereen van maandag tot en met vrijdag van negen tot vijf naar kantoor komen, maar zoek naar alternatieven. Is het mogelijk dat medewerkers slechts een deel van de week naar kantoor komen? Of kunnen er bijvoorbeeld een aantal al om 7 uur beginnen, terwijl anderen pas om 11 uur beginnen? Zo spreid je de drukte in de parkeergarage en fietsenstalling en voorkom je drukte bij de ingang.

 

3. Identificeer knelpunten

Op kantoor zijn er diverse plekken waar afstand houden lastig is. Denk hierbij aan de lift, smalle loopbruggen en deurklinken. Identificeer deze plekken van tevoren en maak een plan hoe men hier afstand kan houden. Denk aan stickers op de vloer van de lift, deuren zoveel mogelijk open laten staan en eenrichtingspaden te maken op de gangen. Wees creatief en laat medewerkers meedenken. Zo creëer je wederom draagvlak en vertrouwen onder elkaar.

 

4. Creëer veilige werkplekken met goede ventilatie

Het grootste gedeelte van de dag wordt doorgebracht op de werkplek. Besteed hier dan ook zorgvuldig aandacht aan om deze veilig te houden. Kies bij voorkeur voor een vast toetsenbord en muis per persoon en reinig deze regelmatig met een desinfectiemiddel. Even een pen lenen van een collega? Dat zit er helaas niet meer in. Maak medewerkers hiervan bewust. Voorzie iedere werkplek van handdesinfectiemiddel en tissues, zodat men regelmatig de handen kan ontsmetten. Zorg ook dat bij iedere werkplek een afvalemmer staat die dagelijks wordt geleegd. Verzoek medewerkers om zoveel mogelijk op hun plek te blijven zitten tijdens de dag. Dit beperkt het aantal loopbewegingen en dus het aantal ontmoetingen.

 

Denk uiteraard ook na over de inrichting van het kantoor. Plaats de werkplekken zeker anderhalve meter uit elkaar, gebruik eventueel tussenschotten en laat medewerkers met de ruggen naar elkaar zitten. Let bij het gebruik van tussenschotten goed op. Deze zijn alleen effectief als ze op hoofdhoogte zitten en meebewegen bij staan/zit bureaus!

 

Controleer tenslotte de instellingen van het ventilatiesysteem. Het is van groot belang dat de nieuwe lucht van buiten wordt aangevoerd. De virusdeeltjes zijn namelijk zo klein dat ze door reguliere luchtfilters heen bewegen. Er zijn genoeg voorbeelden bekend van het ‘sick building’-syndroom, waarbij de airconditioning bacteriën rond blijft blazen in een gesloten ruimte. Recent is er een onderzoek gepubliceerd dat aantoont dat ook het coronavirus via de airco verspreid kan worden.

 

5. De kantine en de koffieautomaat corona proof

Het zijn bekende plekken voor samenkomst: het weekend doornemen bij de koffieautomaat en de lunchgesprekken in de kantine. Voorkom dat deze plekken een infectiebron worden, door voldoende maatregelen te nemen. Laat slechts één gebruiker per keer toe bij het koffiezetapparaat, gebruik wattenstaafje om je bestelling in te voeren, of neem het apparaat na gebruik af met een alcoholtissue. Maak ook in de koffiecorner gebruik van vloerstickers, zodat iedereen voldoende afstand houdt.

 

Vraag medewerkers om bij voorkeur eigen lunch mee te nemen en ook tijdens de lunch afstand te houden. Kan het bedrijfsrestaurant weer open? Reinig de etensplek dan direct na gebruik. Maak ook duidelijke afspraken of medewerkers lunch mogen laten bezorgen op het werk. Voorzie ook de kantine van voldoende desinfectiemateriaal en handgels.

 

6. De toiletruimtes

 In de toiletruimtes vinden zeer veel contactpunten plaats. Beperk dit door medewerkers te vragen met de elleboog het toilet door te spoelen, papieren handdoekjes te gebruiken en deurklinken, kranen etc. zeer regelmatig schoon te maken. Maak gebruik van posters om alle medewerkers te herinneren aan het zorgvuldig handen wassen.

 

Zijn er op het werk douches aanwezig? Stel ook hier een schoonmaakprotocol op en maak duidelijke afspraken over afstand houden in kleedkamers.

 

7. Bezoekers

Tot slot: nu alle medewerkers zich keurig aan de getroffen maatregelen houden, is het van belang dat bezoekers en leveranciers dit ook doen. Installeer een contactloos bezorgpunt, of wijs een verantwoordelijke aan waar externen zich kunnen melden. Zorg dat ook zij op de hoogte zijn van de maatregelen en hun handen desinfecteren. Ontvang bezoekers bij voorkeur in aparte ruimtes waar zo min mogelijk andere personen komen. Leveranciers komen niet in contact met andere personen. De leverancier laadt en lost alleen, of een medewerker doet dit, maar absoluut niet samen!

 

Tot zover onze tips voor het gebruik van een kantoor in Corona-tijden. Vergeet niet dat mensen soms vergeten om 1,5 meter afstand te houden. Blijf kalm, en spreek ze erop aan als het gebeurt. Samen staan we sterk tegen Corona!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.