Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

5 aandachtspunten voor veilig horecabezoek

  • Geplaatst op
  • Door Ellen
  • 0
5 aandachtspunten voor veilig horecabezoek

Hiep hiep hoera, we mogen weer! Op maandag 1 juni 2020 mag de horeca na ruim 75 dagen geen gasten te mogen ontvangen ein-de-lijk weer open. Maar niet zonder strenge voorwaarden. Zo moeten alle gasten zitten. Bitterballen eten aan de statafel of een biertje drinken aan de bar zit er dus niet in. Ook moeten de gasten (tenzij uit hetzelfde huishouden) onderling 1,5 meter afstand houden en moet het personeel eveneens anderhalve meter afstand houden tot elkaar en tot de gasten. Bij gasten die binnen willen zitten, is het bovendien verplicht om een aantal controlevragen te stellen of de gast afgelopen dagen COVID-19 gerelateerde klachten heeft gehad.
Met deze maatregelen hoopt de overheid een nieuwe uitbraak van het Corona virus te voorkomen. Maar hoe breng je deze maatregelen in de praktijk?

 

1. Afstand houden

We raken er zo langzamerhand aan gewend: afstand houden wordt het ‘nieuwe normaal’. Maar hoe ziet dat er uit in de cafés en kroegen, een sector waar mensen elkaar juist opzoeken en als vanzelf dichter bij elkaar komen? Begin met het uitzetten van duidelijke looppaden. Maak deze zoveel mogelijk één richting, zodat men elkaar niet hoeft te passeren. Gebruik vloerstickers en afzetlint om deze routes duidelijk te maken aan gasten. Leg deze routes ook uit aan de gast tijdens het welkom heten. Zo ontstaan er geen misverstanden en onnodige passeerbewegingen.

 

2. Reinigen en ontsmetten

Alles wat een gast aangeraakt kan hebben. Moet gereinigd en gedesinfecteerd worden. Dit zijn onder andere tafels, (ongebruikte) stoelen, menukaarten, peper- en zoutstel, pinapparaten en deurklinken. Laat daarom bij voorkeur zo veel mogelijk deuren open staan en plaats zo min mogelijk op de tafels. Een bloemetje of mooie kaars staat leuk op het tafeltje, maar is niet erg praktisch en efficiënt tijdens het reinigen!

Zorg dat zichtbaar vervuilde oppervlakken (bijvoorbeeld etensresten op tafel) eerst worden gereinigd, voordat je aan de slag gaat met desinfectiemiddelen. Kies voor een goedgekeurd desinfectiemiddel en lees de gebruiksaanwijzing goed door. Verschillende reinigingsmiddelen hebben namelijk een verschillende inwerktijd. Droog je het oppervlak te snel af, dan is het oppervlak niet volledig ontsmet. Let ook op bij het gebruik van desinfecterende doekjes. Deze zijn slechts korte tijd effectief tijdens het reinigen en het risico bestaat dat dit te kort is om de virussen op een oppervlak te doden.

 

3. Personeel

Ook voor het personeel is het wennen. Waar je normaal gesproken je gasten gastvrij welkom heet, moet je nu vragen naar de gezondheid van de gast. En waar je eerder in de keuken van hot naar her liep, moet je er nu telkens aan denken dat je afstand houdt. Een praktische manier om het aantal loopbewegingen van koks te beperken is minder gerechten op de kaart. Dit scheelt niet alleen bij restproducten, mochten er nieuwe maatregelen komen, maar ook het aantal looproutes in de keuken. Keukenpersoneel kan dan beter vanaf één plek werken en hoeft elkaar niet telkens te passeren.

Voor het welkom heten van gasten is het aan te raden een gastheer of gastvrouw aan te stellen. Deze medewerker staat bij de ingang en kan de gasten welkom heten en begeleiden naar hun tafel. Zo voorkom je dat gasten zelf een tafeltje uitkiezen. Bovendien kan de gastheer of -vrouw direct het controlegesprek uitvoeren en vragen naar koorts en/of benauwdheidsklachten.

Voor het serverend personeel is het een uitdaging om voldoende afstand te bewaren. Men kan dit vereenvoudigen door de tafel pas af te ruimen als de gasten zijn vertrokken, of gasten bestellingen in te laten voeren in een app. Bij het serveren aan tafel blijft het echter lastig om afstand te houden. Dit kan opgelost worden door gebruik te maken van trolleys of serveertafels. Ook als je ervoor kiest om plexiglas te plaatsen rond tafeltjes, ben je nog steeds verplicht om afstand te houden!

Tenslotte: zorg dat al het personeel voldoende toegang heeft tot handzeep, desinfectiemiddelen en eventueel mondkapjes. Zorg ook dat je eventuele tafelkleden, handdoeken en kokskleding regelmatig wast op minimaal 60°C!

 

4. Toilet bezoek

Een plek waar een besmetting gemakkelijk kan optreden is de toiletgelegenheid. Onderzoek heeft uitgewezen dat er gemiddeld 11 contactpunten zijn tijdens toiletbezoek: 4x de deurklink (klinken aan de binnen- en buitenkant), de wc-bril, wc-rol, wc-rolhouder, doortrekknop, wastafel, kraan, zeepdispenser, handdoekdispenser etc. Het is daarom van groot belang de wc na elke toiletbezoek te reinigen! Wijs hiervoor een toiletmanager aan die niet alleen voorkomt dat het te druk wordt op het toilet, maar ook met het juiste schoonmaakmiddel het toilet schoon maakt na gebruik.

Op dit moment wordt de verspreiding van het virus via de ontlasting verder onderzocht. Hieruit blijkt dat verspreiding van ziektekiemen grotendeels kan worden voorkomen door het toiletdeksel dicht te doen voor het doortrekken. Zo voorkom je dat 80% van de potentiële ziektekiemen aerosol wordt en zich kan verspreiden door de ruimte. Attendeer de gasten hierop door middel van posters op het toilet.

Zorg ervoor dat uw gasten op de juiste wijze hun handen wassen. Dit kan door gebruik te maken van posters, maar ook simpelweg doordat de toiletmanager hen hierop aanspreekt. Gebruik geen blazers om de handen te drogen na het handenwassen. Deze blazen namelijk lucht door de toiletruimte waardoor het virus sneller wordt verspreid. Gebruik daarom papieren handdoekjes voor eenmalig gebruik.

 

5. Wees voorbereid en blijf positief!

Tenslotte: voor iedereen, gasten, personeel en handhavers zijn deze omstandigheden gek en wennen. Schrik dan ook niet als er een keer iets verkeerd gaat, een looproute minder soepel blijkt dan gehoopt of een gast ongeduldig wordt. Uiteindelijk moeten we er met zijn allen het beste van maken en dat kan alleen als we creatief out of the box blijven denken en vooral: positief blijven met zijn allen.

Stay strong, stay healthy!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.